Modellértékű program Jó gyakorlat
„Hátrányból előnyt”
Budapest IX. Kerületi József Attila
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
(1095 Budapest, Mester u.67.)
OM azonosító: 034943
„Valósítsd meg álmaidat!” Projekt keretében
ADATLAP
INTÉZMÉNY NEVE |
Budapest IX. Kerületi József Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
|
INTÉZMÉNY CÍME |
1095 Budapest Mester u.67.
|
INTÉZMÉNYVEZETŐ NEVE |
dr. Gencsev Plámenné |
A MÓDSZERTANI MODELL TÉMAKÖRE |
Alulszocializáltság megszüntetésére; gyerekek, tanulók fejlesztésére vonatkozó gyakorlat, alsó tagozat részére. |
MÓDSZERTANI MODELL CÍME |
„Hátrányból előnyt”
|
ADAPTÁCIÓÉRT FELELŐS PEDAGÓGUS/ PEDAGÓGUSOK NEVE |
Kármán Erzsébet, dr. Gencsev Plámenné , Radnai Eszter, Kenyó Ágnes, Tajmelné Vidovics Zsuzsa, Somogyvári Péterné, Vona Emőke, Pál Krisztina |
MÓDSZERTANI MODELL ISMERTETÉSE
Tíz évvel ezelőtt elkezdtük kialakítani a programot, amit most szeretnénk átadni más intézményeknek.
A program elemei nem ismeretlenek a pedagógus előtt, de rendszerszerűsége, egyszerű és világos megközelítése és nyelvezete, diák, illetve tanárbaráttá teszi.
Mindezeken felül pedig egyaránt szervesen beépíthető úgy a tehetséges, mint a nehéz sorsú, periférián lévő tanítványaink fejlesztésébe is.
TARTALMI LEÍRÁS
A modell az alulszocializált, hátrányos helyzetű, tanulási nehézségekkel küzdő gyerekek tanulási eredményességének növelését tűzi ki célul, felismerve, hogy az iskolai teljesítmények és az egyéni tanulói sikerek nagymértékben függenek attól, hogy a hátrányokat milyen mértékben képes enyhíteni az intézmény. A fejlesztési, felzárkóztatási program komplex, anyanyelvi nevelésre és mozgásfejlesztésre épül, koncepcionálisan összekapcsolva a kettőt. A 4 modulból álló modell külön-külön is adaptálható, bár sikerességének egyik záloga éppen a komplex megközelítés. A szókincs fejlesztése és a mesén keresztüli szövegalkotás a mozgásfejlesztéssel egybekapcsolva növeli a tanulói motivációt, és a pedagógus számára is megelőlegezi a sikert. A modell a szó és a mozgás erejére támaszkodva beszédfejlesztést céloz a szavak, a beszéd és a mesék világán keresztül, továbbá a néptánc és gyermektorna segítségével a koordinációt, ritmusérzék fejlődését, a közösségformálást és érzelmi nevelést támogatja. Az intézmény által kidolgozott Varázslatos Szó-Beszéd program módszertanában korszerű, utat nyithat a hiányosságok pótlására, a problémák megoldására. A program az 1-4 évfolyamokon valósul meg.
Négy oldalról közelíti meg a fejlesztendő területeket.
Programunk a fejlesztő pedagógusok és logopédus által végzett felmérések alapján a tanulók egyéni képességeire épít. A programot 1-4 évfolyamig vezettük be.
Négy oldalról közelíti meg a fejlesztendő területeket.
- Gósy Mária és Imre Angéla által kidolgozott beszédkoncepciós fejlesztő modulok.
- Mozgás a tanulás kapuja fejlesztő gyerektorna.
- Néptánc a nyelvi fejlesztés jegyében.
- Mesék mese csoport.
Gósy Mária és Imre Angéla által kidolgozott beszédkoncepciós fejlesztő modulok.
Öt kidolgozott beszédkoncepciós fejlesztő modul nem gyerekek életkorához, hanem az elmaradáshoz igazodik.
A modulok tartalmazzák:
- az aktív és passzív szókincs fejlesztése, bővítése
- a lexikális aktiválás (azaz adott beszédhelyzetben milyen szavakat, szókapcsolatokat, nyelvi egységeket hívunk elő),
- a szociális működések fejlődése,
- spontán beszéd fejlesztése,
- az írott nyelv tanulásának előkészítése.
Ez az alapozás az első és második osztályos tanulóknál, minden nap 15-20 perc, a harmadik negyedik évfolyamon 15- 30 perces elfoglaltságot jelent. A programelemeket beépítettük a magyar órák menetébe, illetve a délutáni szabadidős foglalkozások közé. A délutáni foglalkozásokon kisebb csoportokban dolgoznunk, figyelembe véve a beszéd probléma súlyosságát.
Mozgás a tanulás kapuja fejlesztő gyerektorna: Komplex mozgásfejlesztésen alapuló idegrendszer fejlesztő terápia, mely során gyermeknél újra indítják az emberi fejlődéstani mozgássorozatot. Ez a mozgásfejlesztési gyakorlat sor hat az emberi agyban a beszéd működésért olvasásírás területekre is. Javul a gyerek mozgás koordinációja bátrabb ügyesebb és könnyebb lesz a fejlesztése. Az alapozó torna 1 évfolyamon mindennap reggeli órákban zajlik, második évfolyamtól heti két alkalommal.
Néptánc a nyelvi fejlesztés jegyében: Zenének és a táncnak óriási, értelmi érzelmi közösségformáló hatása van a gyerekek testi fejlődését is elősegíti. A párhuzamosan futó cselekvés sorozatok a figyelem megosztását követelik meg a gyerektől. A koordinált ritmikus mozgás egyensúlyérzék fejlesztő is. A néptánc ritmusa támogatja beszédfejlődést olvasás írás tanulás folyamatát. Néptánc órák az órarendi keretbe illeszkedően heti egy alkalommal valósulnak meg 1-4 évfolyamon.
Mesék mese csoport: Mese nemcsak szórakozást nyújt a gyerekeknek, hanem fejleszti, önismeretét elősegíti személyiségének fejlődését. Mese lehetőséget, biztosit a gyerekeknek, hogy felfedezzék identitásukat, hogy megtalálják helyüket az életben. A program során meséket fejezünk be vagy találunk ki és játszunk el.
A mese fontos eszköze a szókincsfejlesztésnek, hiszen a mesék gazdagsága cselekménye jól igazítható a gyerek életkorához. Mese csoportos foglalkozások délután szabadidőben heti két alkalommal történik. Ennek a programnak köszönhetően javult az iskola tanulmányi eredménye, sokkal több versenyen érünk el jó eredményeket. Folyamatosan javulnak a kompetencia eredményeik is.
A tantárgyainkba is elkezdtük beépíteni a modulokat, magunk is meglepődtünk azon, hogy a gyerekek milyen könnyedén megértik, szeretik ezeket a programokat és ezek a későbbiekben mennyire jelen van az életükben.
A program előnyei
A program fellazítja a hagyományos tanórai kereteket. A modulok rendszeres bevezetése után érezhető volt, hogy a tanulók könnyebben fejleszthetők fejlődik önértékelésük, motiváltságuk. Projekt célja hogy az iskola a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek eredményes nevelésében, oktatásában egyre hatékonyabb legyen, megfelelően és hatékonyan támogassa a tanulók iskolai sikerességét. Cél továbbá a pedagógusok oktatási módszertanának bővítése, és megújítása hazai és nemzetközi jó gyakorlatok megismerésén keresztül. Célként jelenik meg az iskola és a család közti kommunikáció hatékonyságának növelése, a szülők bevonásával közös programok megvalósításával
A program várható eredményei:
- közös nyelvet és kultúrát teremt az iskolai jövőkép és küldetés megvalósításához,
- meglévő tananyagba, integrálható,
- növeli a tanulók és tanárok sikerélményét,
- javítja a tanulmányi, kompetencia mérés eredményét
- csökkenti a magatartási problémákat,
- elkötelezetté teszi a szülőket és pedagógusokat.
-
A program a meglévő iskola kultúráját tovább javította, összetartozást erősíti, a gyerekekből kihozza a legjobbat.
Humán erőforrás
A jó gyakorlat megvalósítása nyitott, rugalmasan gondolkodó, innovatív tanárokat feltételez.
Az adaptációhoz, a fenntartáshoz szükséges eszközigény:
Fénymásolási lehetőség
Kooperatív tanulásszervezéshez szükséges eszközök, anyagok
IKT eszközök: aktív tábla (ennek hiányában projektor, számítógép)
Gósy Mária és Imre Angéla által kidolgozott beszédkoncepciós fejlesztő modulok.
ADAPTÁCIÓS FOLYAMAT
A modell adaptációs folyamatterve végigköveti a modelladaptáció lépéseit a tervezéstől egészen az intézményesítés és a fenntarthatóság, a beválás követés szakaszáig. Hangsúlyozza a mentorálás szerepét az adaptáció folyamatában, és követő támogatást is tervez. A munkaformák változatosak: prezentáció, megbeszélés, kooperatív csoportmunka, team. munka, tréning. Visszacsatolás, reflexiók, korrekciós pótlások, azok beforgatása a fejlesztésbe is részei a programnak, azaz teljes PDCA ciklusban történik az adaptáció.
Szakaszok |
Feladat |
Téma/Tartalom |
Módszerek/Eszközök |
Orientációs szakasz |
Egyeztetés, időpontok feltételek. |
Adatok rögzítések kontaktszemély, kijelölése. Hospitálási időpont, feltételek és tartalom egyeztetése az átvevő intézmény képviselőjével. |
Megbeszélés e- mail, levél, workshop
|
Információs szakasz |
Helyszín kialakítás technikai feltételek |
Intézmény bemutatása Program bemutatása Órák megbeszélése |
Prezentáció. Prezentáció A hospitáláson résztvevők elégedettség-mérése |
Döntést előkészítő szakasz |
|
Látogatás az intézményben mentorállás megbeszélése. A program előkészítése átadásra. Elégedettségi mérés kiértékelése a felmerülő kérdésekre probléma megoldás. |
Megbeszélés Csoportos Team munka megbeszélés |
Megvalósító fejlesztő szakasz
|
Intézmény pedagógiai programjának megismerése Kérdőívek Mentorálás
Workshop |
A mentoráló intézmény konzultációk alkalmával segíti beépíteni a programot az intézmény pedagógia programjába Az adaptáló intézménynek nyújtott szolgáltatás elégedettségének vizsgálat Reális helyzetkép a szolgáltatásról, az esetleges gyenge pontok azonosítása („problem spotting”) |
Megbeszélés
Megbeszélés kérdőívek |
Program follow up-ja |
Workshop A tovább fejlesztés lehetőségeinek feltárása Fenntarthatóság tervezése |
A modell bekerüljön a jó gyakorlatok közé. új pályázási lehetőségek felkutatása. Az érintett intézmények a saját környezetükben tovább népszerűsítsék a programot Közös kulturális vagy sport programok szervezése intézmények között ahol az iskola tanulói és pedagógusai találkozhatnak.. |
Megbeszélés kérdőívek interjúk |
Kapcsolattartó személy:
Radnai Ágnes Eszter
Igazgató helyettes
Tel.: 061 215-1235
Email: jozsefattila.iskola@jaisk.sulinet.hu