Történelmi és kulturális barangolás Dél- Vidéken.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által kiírt Határtalanul program keretén belül a Budapest IX. Kerületi József Attila Általános Iskola, és AMI 15 tanulója lehetőséget kapott arra, hogy a magyarlakta vajdasági területeken tanulmányi kiránduláson vegyenek részt.
A program célja az volt, hogy kapcsolatot alakítsunk ki a magyarlakta területeken élő magyarsággal, elmélyítsük a gyerekekben a Kárpát-medencében élő magyarság összetartozását. Megismertessük őket a magyarság kultúrájának, a határon túli magyar történelmi és irodalmi emlékhelyeknek, illetve természeti szépségeivel. Személyes élményeket szerezzenek, barátságok, jövőbeli kapcsolatok alakuljanak ki. Erősödjön a tanulókban a magyarságtudat.
Pályázat: HAT-14-01-0272
Elnyert összeg: 448000Ft
Résztvevők: 15 fő 7. osztályos diák, 2 fő kísérő pedagógus
A kirándulás témája: magyar történelmi emlékhelyek a Vajdaságban: Szabadka, Zenta, Horgos
Tanulók kiválasztásának szempontjai:
Kiemelt szempont, hogy (halmozottan) hátrányos halmozottan hátrányos helyzetű és, sajátos nevelési igényű, tanulók minél nagyobb számban vegyenek részt a programban, mivel sokuk számára ez az első külföldi kirándulás és nem, vagy komoly áldozatok árán jutnak el határon túlra, ismerhetnek meg más kultúrát.
Másik szempont: tanulmányi teljesítmény, sporteredmény, közösségi tevékenység. Természetesen az önkéntesség is fontos szempont. Minden programban részt vevő tanuló szívesen vállalta az ezzel járó feladatokat
Ez út során formálódik személyiségük, fejlődnek szociális kompetenciáik, nő esélyegyenlőségük.
Előkészítő órák: a kiutazás előtt 3 óra, a résztvevők számára kötelező, a kísérő pedagógusok és az iskola pedagógusi közül Koós - Lukács Zoltán történelmi emlékhely a Zentai Csata ismertetése, Radnai Ágnes néptánc és népdalok tanulása.
Téma: a külhoni magyarság létszáma, kialakulásának történelmi háttere, a bejárni kívánt vajdasági területek, városok földrajzának, történelmének, nevezetességeinek, látnivalóinak ismertetése prezentáció formában tanári előadással. Az elsajátított ismeretek számon kérés plakátkésztési formában. A tanulók plakátokat készítetek a majdani látottakból és az iskola folyósra kihelyezték, hogy a többi diák is tudomást szerezzen, az utazásról.
Fakultatív előkészítő tevékenység: vállaltuk a pályázatban iskolai vetélkedő, kvíz formájában.
Játékos vetélkedő, kvíz 4 csapat között, akik a kiutazandó gyerekekből állnak.
A vetélkedő során volt képfelismerés; puzzle; rejtvényeket kell megoldani; programtervet készíteni a vajdaságiak fogadásához.
Felelősök: az előkészítő foglalkozást is tartó tanárok.
Program:
- nap
Délelőtt:
Kora reggel indultunk nagy izgalommal, mert az utazó gyerek zöme még nem hagyta el az országot a szülök is izgatottan várták az indulást.
Szép napos délelőttünk volt és gyorsan átértünk a határon és ez egy kicsit meg változtatta a programunkat. Mivel nem tudtuk, hogy milyen lesz az időjárás így első utunk Szabadkár vezetett.
Kihasználva a szép időt sétáltunk a szecessziós épületekben gazdag korzón.
A szecessziós városháza kívül és belül, a kilátóból visszatekintés Magyarországra. a gyerek nagy örömmel fedezték fel a Zsolnai – kerámiából készült cserepeket. Felfedezték Kosztolányi szobrát a szobor környékén üldögélők elmesélték a gyerekeknek mennyire fontos a számukra a szobor, mint egy zarándokhely.
Szabad tevékenység keretében: cukrászda, fagyi.
Délután:
Az iskolába 14 órákkor érkeztünk és ebéddel vártak bennünket.
Horgos Október 10.Általános Iskola tanulóival közös program: ismerkedés, "hagyománycsere": a diákok által a fontosnak ítélt helyi nevezetességek, kuriózumok prezentálása, történelem, informatika, irodalom, művészet. Történelmi emlékhelyek megtekintése. Az iskola épületének bemutatása diákjaink is bemutatják virtuális sétával az intézményünket. Nagyon tetszett a régipatinás épület és a diákjaink festményei.
Este:
Sportvetélkedővel zártuk a napot. Utána elfoglaltuk szálláshelyünket. A szálláson a szobarend kialakítása, vaktérképen a megtett útvonal bejelölése (földrajz, magyar nyelvtan, helyesírás).
2. nap:
Délelőtt:
Reggeli a szálláson. Zenta. Séta a zentai csata emlékművéhez, a történelmi események rövid ismertetése (történelem), egy irodalmi részlet fölolvasása (irodalom).
A Tisza-parton, a 2006-ban az 500 éves Zenta emlékére emelt Révész szobrának megtekintése.
Városháza és főtér körbejárása, nézelődés a helyi piacon.
A megnéztük szecessziós zentai városházán kialakított kiállítást, mely a zentai csatának állítemléket.
A zentai csata vetett véget a törökök közép-európai hódító törekvéseinek és megalapozta Karlócai béke megkötését. Zenta hangulatos Tisza-parti kisváros.
A delelőt hátralevő részét Magyarkanizsán töltöttük.
Délután:
A testvériskola tanulóival közös délutáni programok. Szent István kápolna megtekintése.
ASzelevényi Erdészháznál (~1929) a puszta védett növény- és állatvilágával ismerkedünk és a természetismeret órán tanultakat, a puszta fogalmát és az itt élő állatokat ismertette az iskola biológia tanára.
Este:
A sportfoglalkozások második fordulója. Vacsora után táncházat szerveztek gyerekeinknek a helyi táncok tanulása és a közös éneklés nagyon segítette a barátságok kialakulását. Nagyon jól éreztük magunkat ezen az estén. Vaktérképen a megtett útvonal bejelölése.
3. nap:
Délelőtt:
Reggeli a szálláson. Indulás Horgosra. A két iskoladráma csoportja előadta műsorát.
A horgos iskola 20 perces reklámokból álló egyveleget játszottak el. Sokat nevettünk a produkciókon tanulságos volt látni hogyan határozzák meg a reklámok az életünket.
Iskolánk tanulói a Zöld oroszlán mese darabot adták elő. A Zöld oroszlán megpróbáltatásait mutatja be a mese. A két produkció nagysikert aratott a nézők körében.
Délután:
Megebédeltünk és utána kihirdettük a sport verseny eredményeit.
Gyerekek telefonszámokat cseréltek elbúcsúztunk és indultunk haza.
Értékelő óra:
1 óra, a résztvevők számára kötelező, a hazautazást követő héten.
A vajdasági magyarságról szerzett tapasztalatok megbeszélése. Vetítés a képekből. Értékelő lapok kitöltése: a kirándulás programjának értékelése, ami a legjobban tetszett a 3 nap alatt, ami a legkevésbé tetszett, személyes élmények megfogalmazása.
A beszélgetés alkalmával kiderült, hogy gyerekeink nagyon jól érezték magukat a program alatt.
A megérkezésünk napján már sok gyerek bejelölte vagy bejelölték facebookon egymást. Egyöntetűen azt a választ fogalmazták meg a gyerek, hogy nagyon jól érezték magukat, és ha lehetne, visszamennének nem volt rossz emlékük a programról.
Témanap: vállaltuk, 1 teljes tanítási nap.
A programba résztvevő gyerekekkel megbeszéltük, hogy ki mit vállal a témanap programjából. Közösen kiválogatjuk a képeket, melyekből majd PP előadások voltak.
1. HELYSZÍN: Megbeszélték, mit is jelent a határtalanul szó, mit jelent ma az anyaországon kívül élni és tanulni. Mit jelent magyarnak lenni? (Hogyan kerültek magyarok határainkon túlra, az anyaországi és a határon túli magyarság összetartozása, a magyar identitástudat erősítése)
2.HELYSZÍN: Dél - vidéken kirándultunk! Címmel a „Határtalanul” pályázat keretében Dél – vidéken járt 7. osztályos diákok tartanak élménybeszámolót egy power pointos bemutató segítségével, melyen bemutatják az általunk bejárt helyeket, a kirándulás programját, eseményeit (fényképek, videók)
3. HELYSZÍN: Ismerjük meg a Dél – vidék kultúráját.
4. HELYSZÍN: Radnai Eszter Tanárnő vezetésével táncház.